Open menu

Με τα νέα δεδομένα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η αποστολή του δημόσιου σχολείου διευρύνθηκε. Αν και η μόρφωση και η κοινωνικοποίηση του μαθητή συνεχίζουν να αποτελούν τους βασικούς εκπαιδευτικούς στόχους οι ανάγκες της εποχής μας ωθούν να προσθέσουμε και νέους στόχους, δίνοντας έμφαση στην απόκτηση από μέρους των μαθητών μας, προσόντων που θα τους βοηθήσουν να προετοιμάσουν το μέλλον τους. Στην πραγματικότητα αυτή η νέα αποστολή του σχολείου δείχνει πόσο σημαντικό είναι για τον μαθητή η προετοιμασία, ώστε μελλοντικά να γίνει ένα ανεξάρτητο, κοινωνικό και ικανό άτομο στην προσωπική και επαγγελματική του ζωή ως ενήλικας
Με αυτές τις σκέψεις το Μουσικό Σχολείο Αγρινίου ενδιαφέρθηκε και προχώρησε τη συμμετοχή του σε πρόγραμμα Comenius με θέμα «Of Folk Music and Men». Διοργανώτρια χώρα είναι η Τουρκία με εταίρους την Ιταλία, την Ισπανία, την Πολωνία την Ελλάδα και την Λιθουανία. Αυτή η σχολική σύμπραξη έχει στόχο να αυξήσει την ευρωπαϊκή διάσταση της εκπαίδευσης με την προώθηση της συνεργασίας ανάμεσα στα εκπαιδευτικά ιδρύματα που συμπράττουν. Το σχολικό σχέδιο θα δώσει την ευκαιρία στους μαθητές και στους εκπαιδευτικούς να δουλέψουν μαζί σε ένα θέμα που ενδιαφέρει. Το σχέδιο που προτείνεται προϋποθέτει την ενεργή συμμετοχή των μαθητών και θα ενεργοποιήσει τόσο τους εκπαιδευτικούς όσο και τα στελέχη των σχολείων της σύμπραξης σε θέματα παράδοσης, μουσικής, αλλά και διαχείρισης και οργάνωσης. Είναι απαραίτητο για τους εταίρους του σχεδίου να ευαισθητοποιήσουν τους μαθητές σχετικά με την ευρωπαϊκή διάσταση της Μουσικής, της εθνικής παράδοσης, των ηθών και των εθίμων, της αναζήτησης κοινών σημείων, αλλά και διαφορών μεταξύ των λαϊκών παραδόσεων των λαών και κυρίως του σεβασμού της έθνικ μουσικής. Τέλος η συμμετοχή στη σύμπραξη θα επιτρέψει στους μαθητές να γνωρίσουν άλλες κουλτούρες, άλλους πολιτισμούς, να ανοίξουν τους ορίζοντές τους και να προετοιμαστούν να διαχειριστούν ενεργά την ευρωπαϊκή τους ιθαγένεια. 

Συντονίστρια στο πρόγραμμα για το σχολείο μας είναι η κα Αλεξάκη Σταυρούλα, καθηγήτρια Αγγλικής φιλολογίας

1η συνάντηση των εταίρων του ευρωπαϊκού σχεδίου
Comenius « Of Folk Music and Men» στη Λιθουανία

Από 19 έως 23 Νοεμβρίου 2012 πραγματοποιήθηκε στη Λιθουανία, και συγκεκριμένα στο JUKNAICIAI, που ανήκει στην ευρύτερη περιοχή SILUTE , η πρώτη συνάντηση των εταίρων του σχολικού σχεδίου Comenius όπου και παρευρέθηκαν 16 εκπαιδευτικοί και 15 μαθητές από τις 6 χώρες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα. Σε αυτή την πρώτης συνάντηση συμμετείχαν τρεις καθηγητές από την ελληνική αποστολή: η κα Αλεξάκη Σταυρούλα, κλάδου ΠΕ6, συντονίστρια του προγράμματος, η κα Δημάκη Ιωάννα, κλάδου ΠΕ4 και η κα Μπεκούλη Ευδοξία, κλάδου ΠΕ2 και τρεις μαθητές της Β΄Λυκείου, οι οποίοι κατά το διδακτικό έτος 2011-2012 στα πλαίσια του νέου μαθήματος της Ερευνητικής εργασίας (project) είχαν ασχοληθεί με το Δημοτικό τραγούδι, τις κατηγορίες του, τη συλλογή τους, τα ιστορικά τους στοιχεία, την αξία τους, την τεχνικής τους : ο μαθητής Νικολαϊδης Δημήτρης, και οι μαθήτριες Μπάδα Αργυρώ και Τσιπά Γεωργία. Η μετάβαση στη Λιθουανία έγινε αεροπορικώς μέσω Φρανκφούρτης και η επάνοδος της αποστολής μέσω Κοπεγχάγης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι πριν τη συνάντηση, στο σχολείο μας είχε αναρτηθεί πίνακας με χάρτη, τις σημαίες και λίγα λόγια για την ιστορία των εταιρικών χωρών, υπήρχε επαφή με ηλεκτρονική αλληλογραφία με τους συντονιστές του προγράμματος, καθώς και των μαθητών. Οι μαθητές Τσερπέλη Χρυσάνθη και Τσάμης Τίμος της Γ΄ Γυμνασίου φιλοτέχνησαν λογότυπα, ως προτεινόμενα για το πρόγραμμα. Γενικότερα η όλη προσπάθεια έχει αγκαλιαστεί από μαθητές και εκπαιδευτικούς του σχολείου και στην ιστοσελίδα του σχολείου μας έχει δημιουργηθεί ειδικός χώρος, όπου θα αναρτηθεί το υλικό της 1ης επίσκεψης, καθώς και ό,τι παραγόμενο προϊόν από τις άλλες επισκέψεις και επαφές (εργασίες μαθητών, επικοινωνία των εταιρικών σχολείων, παραγόμενα προϊόντα).

 comenius-logo-timoscomenius-logo-xrisa

Τα logo των μαθητών μας: αριστερά του Τίμου Τσάμη, δεξιά της Τσερπέλη Χρυσάνθης

Στη διάρκεια της 5νθήμερης παραμονής μας στη Λιθουανία, οι εταίροι της σύμπραξης είχαμε τη δυνατότητα να συζητήσουμε λεπτομερώς τις δραστηριότητες που θα πραγματοποιήσουμε από κοινού, στα πλαίσια του προγράμματος, να επικαιροποιήσουμε το πλάνο εργασιών για το πρώτο και το δεύτερο έτος του σχεδίου, να σχεδιάσουμε τον τρόπο επικοινωνίας και συνεργασίας των μαθητών των έξι σχολείων της σύμπραξης αλλά και να γνωριστούμε καλύτερα. Πιο συγκεκριμένα:

Την 1η μέρα επαφής και στη διάρκεια του α΄ μέρους έγινε η γνωριμία των ομάδων μέσα σε ένα κλίμα ευφορίας και ανταλλαγής δώρων, προϊόντων και υλικού γνωριμίας από κάθε χώρα. Η ελληνική αποστολή είχε ετοιμάσει τα εξής έντυπα: α) έντυπο με τα 3 Μουσεία του Αγρινίου β)έντυπο με την ιστορία και τις πλατείες της πόλης μας γ) έντυπο με τις σημαντικότερα γεφύρια και γέφυρες στην ευρύτερη περιοχή της Αιτωλοακαρνανίας, δ)έντυπο με τα αρχαία θέατρα στο Νομό μας ε)έντυπο με τη θεατρική δράση του Μουσικού σχολείου Αγρινίου στ) έντυπο με τα αρχαία μουσικά όργανα ζ) έντυπο με τη γέννηση και την ιστορία της Μουσικής στην Ελλάδα. Την επιμέλεια των εντύπων αυτών είχε στα ελληνικά η κα Μπεκούλη Ευδοξία και στα αγγλικά η κα Αλεξάκη Σταυρούλα. Στη συνάντηση έγινε παρουσία της δράσης και της ταυτότητας του Μουσικού σχολείου Αγρινίου μέσα από οπτικο - ακουστικό υλικό που –αφιλοκερδώς- είχε ετοιμάσει ο κος Γιαννακόπουλος Γιάννης. Επίσης οι μαθητές είχαν ετοιμάσει σε power point υλικό στην αγγλική γλώσσα αναφερόμενο στην ιστορία των δημοτικών τραγουδιών στην Ελλάδα (όλο το υλικό της συνάντησης αυτής θα αναρτηθεί στο δικτυακό ιστότοπο του σχολείου μας).

Στο β΄ μέρος τέθηκαν τα χρονοδιαγράμματα για τις επισκέψεις και τις εργασίες που θα γίνουν από κάθε εταιρικό σχολείο και από όλους μαζί, και επιλέξαμε, κατόπιν ψηφοφορίας, το λογότυπο του προγράμματος. Συγκεκριμένα ορίστηκε ότι η επόμενη συνάντηση θα είναι στην Ισπανία (11-15 Φεβρουαρίου 2013), στις 22-26 Απριλίου 2013 η Ελλάδα θα είναι η χώρα υποδοχής, στις 14-18 Οκτωβρίου 2013 οι εταιρικές χώρες θα συναντηθούν στην Πολωνία, στις 10-14 Φεβρουαρίου 2014 στην Ιταλία και η τελική παρουσίαση του προγράμματος θα γίνει στη διοργανώτρια χώρα, την Τουρκία στις 5-9 Μαϊου 2014. Σε κάθε συνάντηση θα προβάλλεται από κάθε χώρα ένα δημοτικό τραγούδι με το Background (χρόνος, συνθήκες δημιουργίας, κατηγορία, ήθη έθιμα που το συνoδεύουν…..) αυτών. Επίσης θα συγκεντρωθεί υλικό για τη δημιουργία κοινού περιοδικού με θέμα την παραδοσιακή ποίηση, θα φιλοτεχνηθεί ημερολόγιο με θέμα τις γιορτές κάθε χώρας, θα δημιουργηθεί επιτραπέζιο παιχνίδι με θέμα τον πολιτισμό κάθε χώρας που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, θα ετοιμαστεί ένα λεξικό χρήσιμων εκφράσεων και θα γίνει συγγραφή θεατρικού. Ως λογότυπο του προγράμματος ορίστηκε αυτό της Λιθουανίας. Τέλος συμφωνήσαμε τα εργαλεία που θα χρησιμοποιήσουμε για την επίτευξη του σκοπού μας (blogs, επικοινωνία με Skype, χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης….) 

logo bird

Την 2η μέρα επαφής είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε μέρη της Λιθουανικής χώρας, μιας όμορφης περιοχής, που παρά το βαρύ χειμωνιάτικο κλίμα ανέδιδε φυσική ομορφιά και γεύσεις μιας ιδιαίτερης αλλά νόστιμης κουζίνας.
Την 3η μέρα συνάντησης των εταιρικών σχολείων γνωρίσαμε την παράδοση της Λιθουανίας από τραγούδια και χορούς που παρουσίασαν οι μαθητές του σχολείου της χώρας υποδοχής. Η ελληνική αποστολή κέρδισε το θερμό χειροκρότημα και τα θετικά σχόλια για την παρουσίαση των δύο τραγουδιών από τους μαθητές, που σημειωτέον είχαν πάρει τα μουσικά όργανα (ταμπουρά, και δύο μαντολίνα) μαζί τους.

12

Επίσης την ημέρα αυτή οι αποστολές των χωρών συναντήθηκαν με τη δήμαρχο της πόλης και τον υπεύθυνο για τα θέματα παιδείας στην ευρύτερη περιοχή του Silute. Η δήμαρχος παραχώρησε σε κάθε ομάδα βιβλίο στο οποίο αναδεικνύονται με το πιο γλαφυρό τρόπο οι φυσικές ομορφιές της χώρας. 

Κατά την παραμονή μας στη Λιθουανία μας δόθηκε επίσης η δυνατότητα να γνωρίσουμε τα συστήματα διδασκαλίας της χώρας αλλά και των άλλων χωρών και των σχολείων που συμμετέχουν στο πρόγραμμα. Στη Λιθουανία το σχολείο με το οποίο συμμετέχουμε στο πρόγραμμα είναι της βασικής εκπαίδευσης και στο οποίο φοιτούν 145 μαθητές ηλικίας 5-14 ετών. Στη συνέχεια οι μαθητές που επιθυμούν να συνεχίσουν μπορούν να φοιτήσουν στα δύο Seinior High School που υπάρχουν στην περιοχή, όπου φοιτούν οι μαθητές από 15-19 χρονών. Στη Λιθουανία εκτός των βασικών μαθημάτων στο αναλυτικό πρόγραμμα των σχολείων εντάσσονται ουσιαστικά και όχι τυπικά και τα μαθήματα της μουσικής, του χορού, του θεάτρου, ενώ κάθε μάθημα διδάσκεται σε ειδική αίθουσα. Αν και τα δύο σχολικά κτήρια που επισκέφθηκε η ομάδα ήταν πάνω από ένα αιώνα, ωστόσο διατηρούνταν σε καλή κατάσταση, διατηρώντας εξωτερικά τα αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά των κτηρίων της περιοχής και εσωτερικά την απαραίτητη θερμοκρασία, ώστε η διδασκαλία να γίνεται ευχάριστα. Το δυναμικό των μαθητών ανά τάξη είναι 20-25 άτομα. Οι χρηματικές απολαβές των εκπαιδευτικών είναι ανάλογες με το ωράριο που ο καθένας είχε και στο θέμα της αξιολόγησής τους ο διευθυντής του σχολείου διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο, ενώ παράλληλα υπάρχει και εξωτερική αξιολόγηση από κλιμάκιο που επισκέπτεται τα σχολεία, καταγράφει επί μια εβδομάδα ό,τι βλέπει και στη συνέχεια συντάσσει έκθεση για το σχολείο και τους εκπαιδευτικούς. Οι μαθητές στα σχολεία της Λιθουανίας φέρουν ομοιόμορφη ενδυμασία, η οποία και είναι διαφορετική από σχολείο σε σχολείο. Στις μεγάλες πόλεις της Λιθουανίας (Βίλνιους, Κλαιπέντα, Καούνας) υπάρχουν Πανεπιστήμια, στα οποία εισέρχονται οι μαθητές μετά από εξετάσεις που δίνουν σε τέσσερα-πέντε μαθήματα, ανάλογα με τη σχολή που θέλουν να ακολουθήσουν. Τέλος, ο θεσμός της υποστηρικτικής μάθησης και της παραπαιδείας δεν υφίσταται στη νοοτροπία των Λιθουανών. Από εκπαιδευτικούς Λιθουανούς τέθηκε επίσης το θέμα της συμπεριφοράς των μαθητών, καθώς και της ενασχόλησής τους με τους υπολογιστές όχι τόσο για εκπαιδευτικούς- γνωστικούς σκοπούς όσο κυρίως για νόθη ψυχαγωγία με ηλεκτρονικά παιγνίδια.
Η ομάδα είχε την ευκαιρία να συζητήσει και να ανταλλάξει απόψεις και για το εκπαιδευτικό σύστημα άλλων χωρών. Συνοπτικά αναφέρεται ότι στην Πολωνία, στην Ιταλία και στην Ισπανία το ωράριο των εκπαιδευτικών είναι στις 18 ώρες, ενώ στην Τουρκία στις 21-30. Στην Πολωνία τα τελευταία δύο χρόνια έχει εφαρμοστεί ο θεσμός της αξιολόγησης, στην Ιταλία και στην Ισπανία προβλέπεται στις αλλαγές που προωθούνται στα εκπαιδευτικά συστήματα των χωρών αυτών. Σε άλλες χώρες, όπως η Τουρκία, η Ισπανία υπάρχει ομοιόμορφη ενδυμασία των μαθητών στα σχολεία, ενώ στην Πολωνία, στην Ιταλία όχι.
Το μουντό χρώμα του ουρανού έρχονταν σε αντίθεση με την εγκάρδια φιλοξενία, την πρόσχαρη και φιλική διάθεση των κατοίκων της περιοχής και κυρίως των συναδέλφων εκπαιδευτικών, οι οποίοι - πραγματικά και χωρίς καμία διάθεση ωραιοποίησης – αγκάλιασαν την ελληνική αποστολή, την εξυπηρέτησαν στις όποιες μεταφορές τους και δημιουργήθηκαν σχέσεις ζεστές και ανθρώπινες. Εκεί που η γλώσσα δυσχέραινε την επικοινωνία, η «γλώσσα του σώματος» άνοιγε καρδιές και φώτιζε πρόσωπα.
Οι μαθητές μας είχαν την ευκαιρία να ταξιδέψουν στο εξωτερικό, να έρθουν σε επικοινωνία με άλλα παιδιά, να ανταλλάξουν προβληματισμούς, να μάθουν καινούρια πράγματα, να κάνουν καινούριους φίλους, να αποκτήσουν εμπειρίες , που πιστεύουμε θα τους μείνουν ανεξίτηλες. Επίσης τους δόθηκε η ευκαιρία να εξασκήσουν τις ξένες γλώσσες και κυρίως την αγγλική.
Το σχολείο μας, η πόλης μας, η χώρα μας θα γίνουν ευρύτερα γνωστά μέσω της συμμετοχής μας στο πρόγραμμα. Η ελληνική αποστολή έφυγε από τη Λιθουανία, έχοντας ζήσει ένα όνειρο με ανοιχτά τα μάτια του νου και της καρδιάς και με το μήνυμα:

Heal the world make it a better place for you and for me ….

…έναν κόσμο που μόνο η παιδεία και ο πολιτισμός μέσω του σχολείου μπορεί να διαμορφώσει.

Η συντάξασα την έκθεση


Μπεκούλη Ευδοξία, φιλόλογος